Tipus de projecte: Reportatge per televisió
Propera parada, Rodalies és un reportatge sobre l'estat actual de la xarxa de Rodalies, incloent-hi també els trens de mitja distància, i les perspectives de millora en un futur immediat, just quan es compleix una dècada de la gran crisi que va afectar el sistema a finals del 2007, arran d'un esvoranc a l'estació de Bellvitge que va col·lapsar la xarxa.
El reportatge certifica l'existència de seixanta afectacions horàries en un dia feiner qualsevol a la xarxa, si bé detalla que el gruix dels problemes tenen lloc a les línies de fora de Barcelona, especialment a l'R3 (Vic) i l'R16 (Ebre). En aquest sentit i davant les reiterades queixes dels usuaris, Propera parada, Rodalies explora la possibilitat que una companyia diferent a Renfe es faci càrrec del servei tenint en compte que la competència correspon a l'administració catalana des del traspàs efectuat l'1 de gener del 2010. De fet, el programa certifica la inexistència d'un contracte programa entre Generalitat i Renfe que reguli la relació entre administració i empresa concessionària, de manera que des de fa set anys no hi ha cap cobertura legal clara a l'operació de l'empresa estatal a Catalunya. També s'explica que, malgrat la capacitat de multar inclosa en el traspàs, en aquest període cap dels 176 expedients oberts per la Generalitat a Renfe ha derivat finalment en una multa que hagi estat cobrada.
Propera parada, Rodalies repassa l'evolució de la xarxa a Catalunya en els darrers quaranta anys, en els quals només s'ha construït el ramal a l'actual T2 (1975) i s'ha convertit en ús per a passatgers un tram d'una antiga línia de mercaderies, les actuals R7 i R8 (2005). En aquest sentit, se subratlla que, durant el mateix període, Madrid va procedir a una gran modernització de la seva xarxa, amb 65,2 nous quilòmetres.
Precisament també en l'àmbit de la inversió, el programa reconstrueix l'esforç inversor fet per l'estat espanyol i aclareix que, si bé la percepció ciutadana és que s'ha invertit poc en ferrocarril a Catalunya en les darreres dècades, les dades aportades per la Cambra de Comerç confirmen que en els darrers 30 anys la inversió ferroviària global a Catalunya està per sobre del pes de la població catalana respecte a l'espanyola (16%) i s'apropa a l'aportació de Catalunya al PIB espanyol (19% el 2017). El gruix de la inversió ferroviària, això sí, hauria estat per a l'AVE, un servei que usen un 10 per cent dels usuaris de Rodalies de Catalunya.
En el programa, hi intervenen els exconsellers Pere Macias, Santi Vila i Joaquim Nadal, i l'actual titular Damià Calvet, enginyers com Jordi Julià, activistes com Ricard Riol, president de la Plataforma de Promoció del Transport Públic, i Manel Larrosa, de la plataforma Fem Vallès, o José Bravo, d'UGT Catalunya.
Un reportatge de
Joan Salicrú
Guió
Joan Salicrú i David Casals
Muntatge
Sergi Martí
Realització
Marc Barceló
Producció Clack
Anna Fernàndez
Producció TV3
Carles Fernández
Propera parada, Rodalies és un reportatge sobre l'estat actual de la xarxa de Rodalies, incloent-hi també els trens de mitja distància, i les perspectives de millora en un futur immediat, just quan es compleix una dècada de la gran crisi que va afectar el sistema a finals del 2007, arran d'un esvoranc a l'estació de Bellvitge que va col·lapsar la xarxa.
El reportatge certifica l'existència de seixanta afectacions horàries en un dia feiner qualsevol a la xarxa, si bé detalla que el gruix dels problemes tenen lloc a les línies de fora de Barcelona, especialment a l'R3 (Vic) i l'R16 (Ebre). En aquest sentit i davant les reiterades queixes dels usuaris, Propera parada, Rodalies explora la possibilitat que una companyia diferent a Renfe es faci càrrec del servei tenint en compte que la competència correspon a l'administració catalana des del traspàs efectuat l'1 de gener del 2010. De fet, el programa certifica la inexistència d'un contracte programa entre Generalitat i Renfe que reguli la relació entre administració i empresa concessionària, de manera que des de fa set anys no hi ha cap cobertura legal clara a l'operació de l'empresa estatal a Catalunya. També s'explica que, malgrat la capacitat de multar inclosa en el traspàs, en aquest període cap dels 176 expedients oberts per la Generalitat a Renfe ha derivat finalment en una multa que hagi estat cobrada.
Propera parada, Rodalies repassa l'evolució de la xarxa a Catalunya en els darrers quaranta anys, en els quals només s'ha construït el ramal a l'actual T2 (1975) i s'ha convertit en ús per a passatgers un tram d'una antiga línia de mercaderies, les actuals R7 i R8 (2005). En aquest sentit, se subratlla que, durant el mateix període, Madrid va procedir a una gran modernització de la seva xarxa, amb 65,2 nous quilòmetres.
Precisament també en l'àmbit de la inversió, el programa reconstrueix l'esforç inversor fet per l'estat espanyol i aclareix que, si bé la percepció ciutadana és que s'ha invertit poc en ferrocarril a Catalunya en les darreres dècades, les dades aportades per la Cambra de Comerç confirmen que en els darrers 30 anys la inversió ferroviària global a Catalunya està per sobre del pes de la població catalana respecte a l'espanyola (16%) i s'apropa a l'aportació de Catalunya al PIB espanyol (19% el 2017). El gruix de la inversió ferroviària, això sí, hauria estat per a l'AVE, un servei que usen un 10 per cent dels usuaris de Rodalies de Catalunya.
En el programa, hi intervenen els exconsellers Pere Macias, Santi Vila i Joaquim Nadal, i l'actual titular Damià Calvet, enginyers com Jordi Julià, activistes com Ricard Riol, president de la Plataforma de Promoció del Transport Públic, i Manel Larrosa, de la plataforma Fem Vallès, o José Bravo, d'UGT Catalunya.
Un reportatge de
Joan Salicrú
Guió
Joan Salicrú i David Casals
Muntatge
Sergi Martí
Realització
Marc Barceló
Producció Clack
Anna Fernàndez
Producció TV3
Carles Fernández